محمود کیاستی
مدرس دوره های ICDL

آموزش ایجاد شماره صفحه و هدر متفاوت برای یک فایل ورد (Word)

چگونه برای فایل ورد شماره صفحه و Header متفاوت تعریف کنیم؟ سلام، در این مقاله، در تکمیل مطالب دوست عزیزمان با عنوان کاربردهای جالب Page Section در Microsoft Word، به چگونگی تعریف شماره صفحات و هدرهای متفاوت، در یک سند (Document) در WORD میپردازیم.یکی از پرکاربردترین تنظیمات که در مقالات علمی، کتابها و ... به کار میرود، مباحث مربوط به شماره گذاری متفاوت صفحات از لحاظ عددی و حروفی بودن است که در آنها مثلاً برای صفحات اولیّه مقالات، شماره گذاری حروفی و برای فصلهای اصلی؛ شماره گذاری عددی پیشنهاد میگردد. نکته دیگر، تنظیم هدرهای مقاله بر اساس فصلهای تعریف شده میباشد؛ که در این مقاله به آموزش آنها میپردازم.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

قسمت اوّل : شماره گذاری متفاوت صفحات در ورد

برای اینکه بتوانیم تعدادی از صفحات را با حروف و تعدادی دیگر را با عدد شماره گذاری کنیم، می بایست از ویژگیهای Page break و Section بندی (بخش بندی) در Word استفاده نمائیم. برای این منظور به ترتیب مراحل زیر عمل میکنیم:

مرحله اوّل: در انتهای صفحه ای که میخواهیم شماره صفحات پس از آن، از نوع دیگری باشند؛ کلیک میکنیم، سپس از تب Page layout، از گروه Page setup از لیست کشویی break گزینه Next page را انتخاب می نمائیم:

وب سایت توسینسو

نکته 1: با انجام این کار، در واقع سند ما به دو بخش با نامهای section 1 و Section 2 تقسیم میشود. برای اینکه از صحّت انجام کار خود مطمئن شویم با دابل کلیلک بر روی header یا Footer صفحات عناوین header section 1 یا Footer section 1 مشخص میشود:

وب سایت توسینسو

نکته 2: در صورتی که با دابل کلیلک بر روی header یا Footer صفحات، همچنان عناوین header یا Footer ظاهر میشود، یعنی اینکه Page break صورت نپذیرفته و میبایست مجددا مرحله اوّل را تکرار کرد:

وب سایت توسینسو

نکته 3: اگر بعد از انتخاب گزینه Next page از لیست کشویی break ، یک صفحه خالی ایجاد شد، فقط با فشردن کلید Delete از کیبورد آن را حذف میکنیم. اگر با کلید Backspace آن را حذف کنید احتمال حذف section جدید، میباشد.

مرحله دوّم: در Footer section 2 دابل کلیک میکنیم، با انجام این کار تب Design در ریبون ظاهر میگردد. حال از قسمت Navigation گزینه Link to previous را غیر فعّال می کنیم. (بصورت پیش فرض این گزینه در حالت انتخاب شده(زرد یا آبی رنگ) است و با غیر فعال کردن آن، رنگ زرد یا آبی از بین می رود.):

وب سایت توسینسو

نکته: با انجام این کار در واقع ارتباط بین Footer section 2 با Footer section 1 قطع میگردد و زمینه ایجاد دو Footer متفاوت در یک سند، ایجاد میشود.

مرحله سوّم: از تب insert، و از گروه Header & Footer، از لیست کشویی Page Number، گزینه Format Page Number را انتخاب میکنیم، حال از قسمت Number Format ، حالت حروف را انتخاب میکنیم:

وب سایت توسینسو

مرحله چهارم: در Footer section 1 دابل کلیک نموده و از تب insert، از گروه Header & Footer، از لیست کشویی Page Number ، از گزینه Bottom of Page یک حالت را انتخاب مینمائیم:

وب سایت توسینسو

نکته: تا به اینجای کار بخش اوّل مقاله یعنی section 1، با حروف شماره گذاری شدند.

مرحله پنجم: در Footer section 2 دابل کلیک نموده و از تب insert، از گروه Header & Footer، از لیست کشویی Page Number ، گزینه Format Page Number را انتخاب میکنیم، و از قسمت Number Format ، حالت شماره گذاری را به عدد برمیگردانیم:

وب سایت توسینسو

نکته: در همین قسمت گزینه Start at را نیز 1 تنظیم نمائید (البته با توجه به نیازتان).

مرحله ششم: مجدداً از تب insert، و از گروه Header & Footer، از لیست کشویی Page Number، گزینه Format Page Number را انتخاب میکنیم، و از قسمت Number Format ، از گزینه Bottom of Page یک حالت را انتخاب مینمائیم:

وب سایت توسینسو

نکته مهم: ترتیب مراحل فوق الذکر در صورتی که رعایت نشود، با مشکل روبه رو خواهید شد.

قسمت دوّم : درج هدرهای متفاوت در صفحات بر اساس فصلها

درج هدرهای متفاوت در صفحات نیز، تنظیماتی تقریباً شبیه قسمت اوّل این مقاله را داراست. با این تفاوت که در مرحله دوّم، به جای دابل کلیک کردن در Footer section 2 ، در Header section 2 دابل کلیک میکنیم؛ با انجام این کار تب Design در ریبون ظاهر میگردد. حال از قسمت Navigation گزینه Link to previous را غیر فعّال می کنیم. (بصورت پیش فرض این گزینه در حالت انتخاب شده(زرد رنگ) است و با غیر فعال کردن آن، حالت زرد رنگ از بین می رود.):

وب سایت توسینسو

نکته: با انجام این کار در واقع ارتباط بین Header section 2 با Header section 1 قطع میگردد و زمینه ایجاد دو Header متفاوت در یک سند، ایجاد میشود.

حالا میتوانیم مطابق تصاویر زیر، در Header section 1 عنوان دلخواه را تایپ کنیم و در Header section 2 نیز عنوانی دیگر درج نمائیم:

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

با توجّه به مطالب فوق الذکر، باید متوجّه شده باشید که برای تعریف هدرهای مقاله بر اساس فصلها، میبایست هر فصل را در یک Section قرار دهید و پس از حذف لینک بین هدرهای Section ها، عنوان هدرهای هر فصل را درج نمائید.


محمود کیاستی
محمود کیاستی

مدرس دوره های ICDL

محمود کیاستی ، مدرس و مشاور در حوزه های گرافیک و طراحی ، متخصص در حوزه نرم افزارهای Photoshop ، InDesign و illustrator .. مدرس دوره های مهارت های هفتگانه و ICDL پیشرفته ، کارشناس شبکه ها و سرویس های مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت و ...

نظرات