محمود کیاستی
مدرس دوره های ICDL

آموزش ایجاد فهرست مطالب خودکار در ورد (Word) به زبان بسیار ساده

چگونه در ورد ( Word ) فهرست مطالب خودکار ایجاد کنیم؟ سلام، همانگونه که میدانید ایجاد فهرست مطالب در مقالات و کتابها، یکی از مهمترین قسمتهای سند خواهد بود که اگر بخواهیم بصورت دستی (Manual) آن را تنظیم کنیم با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود از جمله اینکه در صورت تغییر در شماره صفحات و یا عناوین، میبایست مجدداً فهرست مطالب را تنظیم نمائیم. لذا در این مقاله در ادامه مقاله با عنوان «چگونه شماره صفحات و هدرهای متفاوت برای یک سند (Document) در WORD تعریف کنیم؟» به آموزش ایجاد فهرست مطالب بصورت خودکار در Word میپردازم، امیدوارم مفید واقع گردد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در ابتدا به این نکته توجّه نمائید که، عناوین و یا موضوعاتی را که قصد دارید در فهرست مطالب به نمایش درآیند، میبایست مشخص باشند. در اکثر مقالات و یا کتاب ها، عناوین با قالب (فونت ، سایز ، ترازبندی (مثلاً وسط چین)و ..) متفاوتی نسبت به سایر متنها مشخص میگردند.ما برای مشخص کردن عناوین در متن، از Styles استفاده میکنیم. بدین صورت که اوّلین عنوانمان را در متن انتخاب کرده و قالب (فونت، سایز، ترازبندی و ...) مورد نظرمان را به آن اعمال میکنیم:

وب سایت توسینسو

سپس از تب Home، گروه Styles، گزینه Creat a style را انتخاب مینمائیم:

وب سایت توسینسو

و عنوان Titr 1 را برای این قالب انتخاب میکنیم:

وب سایت توسینسو

در همین قسمت با استفاده از گزینه Modify قادر به تغییر مشخصات قالب (فونت، سایز و ترازبندی) آن خواهید بود:

وب سایت توسینسو

سپس روی ok کلیک کنید. تا به اینجا شما مشخص نمودید که عنوان اولتان با قالب Titr 1 در متن نمایان است و اگر دقت کرده باشید عنوان Titr 1 در قسمت Styles ظاهر شده است:

وب سایت توسینسو

هم اکنون با مرور ادامه متنمان، عناوینی که اصلی میباشند را انتخاب نموده و بر روی استایل Titr 1 که در بالا مشخص شده کلیک میکنیم تا قالب تعریف شده را به آن اعمال کنیم:

وب سایت توسینسو

سپس در ادامه، عناوینی که زیر مجموعه عناوین اصلی محسوب می شوند را انتخاب و همانند قبل قالب خاصی را برای آن مشخص میکنیم و سپس از تب Home، گروه Styles، گزینه Creat a style را انتخاب مینمائیم و نام استایل را Titr 2 قرار میدهیم:

وب سایت توسینسو

در حال حاضر تمامی عناوینی که با Titr 2 قالب بندی میشوند، زیر مجموعه عناوین Titr 1 خواهند بود.

و به همین ترتیب کل متن را مرور کرده و عناوین را با توجه به این که عناوین اصلی هستند یا زیر مجموعه، با استایل مربوط به خود مشخص نمائید. و اگر احتیاج به تعریف زیر مجموعه سوّم برای عناوین بود ، Titr 3 را نیز به استایل ها اضافه مینمائیم:

وب سایت توسینسو

پس از این که تمامی عناوین را با استایل مربوطه مشخص نمودیم؛ در ابتدای مقاله یا کتاب کلیک میکنیم، و با استفاده از کلیدهای Ctrl+Enter ، یک صفحه خالی برای درج فهرست مطالب، ایجاد میکنیم:

وب سایت توسینسو

سپس در اولین سطر از صفحه کلیک کرده و از تب References ، از کشوئی Table of Contents گزینه Custem Table of Content را انتخاب میکنیم:

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

سپس گزینه Options را انتخاب مینمائیم:

وب سایت توسینسو

همانگونه که ملاحظه میکنید در قسمت TOC Level اعداد 1 و 2 و 3 روبروی عناوین استایلهای Heading1,2,3 بصورت پیشفرض وجود دارد. اعداد را Delete نموده و با استفاده از Scroll Bar عناوین استایلهائی را که خودمان تعریف نمودیم پیدا کرده و اعداد 1 و 2 و 3 را به ترتیب مقابل Titr 1,2,3 درج مینمائیم:

وب سایت توسینسو

پس از انجام این کار و انتخاب گزینه Ok فهرست مطالب به صورت خودکار در صفحه اوّل درج میگردد.

وب سایت توسینسو

نکته1: همانگونه که ملاحظه میکنید، عناوینی که با Titr 2 قالب بندی شده اند نسبت به عناوین با قالب Titr 1 مقدار تورفتگی در فهرست را خواهند داشت و این به دلیل این است که Titr 2 زیر مجموعه Titr 1و Level پائینتری را داراست.

نکته2: اگر بر روی هر موضوع از فهرست با نگه داشتن کلید Ctrl کلیک کنیم، به همان موضوع در متن اصلی جابجا خواهیم شد.

نکته3: اگر فهرست ایجاد شده همانند تصویر بالا، راست چین نبود، مطابق شکل زیر، کل فهرست را انتخاب کرده و گزینه Right To Left را انتخاب نمائید:

وب سایت توسینسو

نکته 4: پس از ایجاد فهرست، در صورت تغییر در شماره صفحات و یا عناوین در مقاله، کافیست فهرست را انتخاب کرده و راست کلیک نمائید، سپس گزینه Update Field را انتخاب کنید:

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

گزینه Update Page number only صرفاً برای درج تغییرات مربوط یه شماره صفحات میباشد، و گزینه Update Entire Table علاوه بر تغییرات مربوط به شماره صفحات، تغییرات مربوط به متن عناوین را نیز به فهرست اعمال مینماید.


محمود کیاستی
محمود کیاستی

مدرس دوره های ICDL

محمود کیاستی ، مدرس و مشاور در حوزه های گرافیک و طراحی ، متخصص در حوزه نرم افزارهای Photoshop ، InDesign و illustrator .. مدرس دوره های مهارت های هفتگانه و ICDL پیشرفته ، کارشناس شبکه ها و سرویس های مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت و ...

نظرات