محمود کیاستی
مدرس دوره های ICDL

آموزش حذف درایورهای مخفی ویندوز : پاک کردن Driver مخفی سیستم

همانگونه که میدانید هر سخت افزاری برای قابل استفاده بودن نیاز به یک راه انداز یا Driver دارد اما مشکلی که وجود دارد این است که با طولانی شدن مدّت استفاده از ویندوز، معمولاً نیاز به نصب درایورهای جدید و بروز میباشد و رفته رفته سیستم شما حاوی درایورهای نالازم و غیر ضروری زیادی خواهد شد که همین موضوع بعضاً باعث بروز رفتارهای غیر معمولی از سیستم میشود، مواردی همچون driver clashes، کند شدن سیستم و ... .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

شما میتوانید درایورهای سیستم را از طریق device manager حذف کنید، اما مشکلی که وجود دارد این است که به صورت پیشفرض صرفاً درایورهای فعلی در این قسمت قابل مشاهده میباشند و گزینه ای برای مشاهده درایورهای مخفی یا قدیمی وجود ندارد. حال برای رفع این مشکل، موارد زیر را انجام دهید.

نمایش درایورهای مخفی

برای حذف درایورهای غیر ضروری، ابتدا میبایست این درایورها را از حالت مخفی خارج کنیم. برای این منظور Command Prompt یا همان CMD را در قسمت Search، جستجو کنید، سپس همانند تصویر زیر، بر روی آن راست کلیک نموده و گزینه Run as Administrator را انتخاب کنید. البته اگر شما از ویندوز 8 استفاده می کنید، براحتی میتوانید گزینه Command Prompt -Admin را از منوی power user با فشردن کلیدهای Win+X انتخاب کنید:

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

سپس دستور زیرا را در آن درج نموده و کلید Enter را بفشارید:

SET DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1
وب سایت توسینسو

حذف درایورهای غیر ضروری

حال برای حذف درایورهای مورد نظر کافیست در ویندوز 7 از طریق Search در منوی استارت و در ویندوز 8 از طریق منوی power user وارد Device Manager شوید:

وب سایت توسینسو

سپس از طریق منوی View، گزینه show hidden devices را انتخاب نمائید تا تمام درایور های پنهان و قدیمی آشکار شوند:

وب سایت توسینسو

همانگونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه میکنید، درایورهای مخفی شده به صورت کمرنگ ظاهر میگردند، حال شما میتوانید از داخل آنها، موارد غیر ضروری را انتخاب و حذف نمائید، بدین منظور بر روی آنها راست کلیک نموده و گزینه Uninstall را برگزینید:

وب سایت توسینسو

اما دقت کنید که درایورهای جاری مورد استفاده سخت افزارها را اشتباهاً حذف ننمائید.

نویسنده: محمود کیاستی

منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

نشر و کپی برداری صرفاً با ذکر نام منبع و نویسنده، مجاز می باشد.


محمود کیاستی
محمود کیاستی

مدرس دوره های ICDL

محمود کیاستی ، مدرس و مشاور در حوزه های گرافیک و طراحی ، متخصص در حوزه نرم افزارهای Photoshop ، InDesign و illustrator .. مدرس دوره های مهارت های هفتگانه و ICDL پیشرفته ، کارشناس شبکه ها و سرویس های مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت و ...

نظرات