محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

5 نکته برای زمانیکه آنتی ویروس ، ویروس شما را حذف نمی کند

خیلی از مواقع برای شما پیش می آید که نرم افزار آنتی ویروسی را بر روی سیستم خود نصب کرده اید اما دوستان شما زمانیکه یک Flash Memory به شما می دهند به شما می گویند که سیستم شما ویروسی هست و یا اینکه آنتی ویروس شما ویروس و کد های مخرب را شناسایی می کند اما نمی تواند آنها را حذف کند و فقط جلوی فعالیت بیشتر آن را می گیرد. برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی شما بدون توجه به اینکه از چه نوع آنتی ویروسی استفاده می کنید چند کار را می توانید انجام دهید که در این مطلب می خواهیم در خصوص این موارد به شما توضیحاتی را ارائه کنیم :

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

1- همیشه در کنسول آنتی ویروس خود Automatic Update یا بروز رسانی خودکار را فعال کنید تا هر روز جدیدترین بسته های امنیتی در خصوص مقابله با کدهای مخرب برای شما دانلود و نصب شود. با استفاده از این قابلیت شما دیگر مطمئن هستید که در مقابل جدیدترین نوع ویروس هایی که در اینترنت و شبکه پخش می شوند ایمن شده اید. با اینکار آنتی ویروس شما ضمن دریافت جدیدترین بسته های امنیتی ، امکانات جدیدی که توسط شرکت تولید کننده آنتی ویروس ارائه شده است را نیز دریافت می کند. توجه کنید که برخی از آنتی ویروس ها از طرف شرکت های سازنده کشور ایران را تحریم کرده اند و شما نمی توانید آنها را بصورت آنلاین بروز رسانی کنید. سعی کنید از آنتی ویروسی استفاده کنید که به سادگی و بدون تحریم بتواند خود را بروز کند. اگر از آنتی ویروس های شرکت مایکروسافت استفاده می کنید براحتی می توانید با استفاده از قابلیت Automatic Update ویندوز این بسته ها را دریافت کنید و نیازی با انجام تنظیمات برای آنتی ویروس نمی باشد این بسته های بروز رسانی بصورت Definition Update از طریق ویندوز دریافت می شود.

2-اگر از آنتی ویروسی استفاده می کنید که بصورت آنلاین بروز یا Update نمی شود می توانید از وب سایت تولید کننده آنتی ویروس بسته های امنیتی روز را بصورت رایگان دانلود و بر روی سیستم خود نصب کنید ، به این روش بروز رسانی آفلاین یا Offline Update می گویند که اکثر تولید کننده آنتی ویروس این قابلیت را در محصولات خود دارند. معمولا این بسته های بروز رسانی آفلاین بصورت بسته های نرم افزاری قابل اجرا با پسوند exe ارائه می شوند و به سادگی و با چند کلیک ساده نصب می شوند. این بسته ها معمولا بصورت روزانه یا هفتگی بر روی وب سایت شرکت تولید کننده آنتی ویروس قرار میگرند. برای محصولات آنتی ویروس مایکروسافت شما می توانید از سایت دانلود مایکروسافت در قالب یک Definition Update برای Windows Security Essentials این بسته های بروز رسانی را دانلود و نصب کنید.

3-اگر آنتی ویروس شما ویروس هایی را شناسایی می کند اما قادر به حذف آنها نیست و فقط جلوی فعالیت آنها را می گیرد راهکارش استفاده از آنتی ویروس های Live ای است که قابلیت Boot شدن دارند و هارد دیسک شما را بصورت آفلاین اسکن می کنند ،این نوع آنتی ویروس ها براحتی بر روی CD یا USB نصب می شوند و بعد از قرار دادن از Boot سیستم می توانند یک اسکن کامل از سیستم شما را انجام دهند ، با توجه به غیر فعال بودن ویروس ها در این حالت این آنتی ویروس ها براحتی می توانند ویروس ها را شناسایی و آنها را حذف کنند. برخی اوقات پیش می آید که بعد از شناسایی ویروس ها در این حالت به دلیل حذف شدن فایل های سیستمی ، سیستم عامل شما نمی تواند به درستی Boot شود ، در این حالت یک Repair سیستم عامل شما را به حالت روز اول باز می گرداند. شما می توانید یکی از این نوع آنتی ویروس ها را که به اسم Windows Defender Offline معروف است را از وب سایت مایکروسافت به صورت رایگان دانلود و استفاده کنید.

4-در صورتیکه هر یک از موارد بالا پاسخگوی نیاز شما نبود ، نرم افزار آنتی ویروس خود را عوض کنید و محصول دیگری که ویروس مذکور را شناسایی می کند را نصب کنید. ممکن است شرکت تولید کننده آنتی ویروس شما هنوز بسته های امنیتی متناسب با ویروس موجود بر روی سیستم شما را ارائه نکرده باشد اما شرکت دیگری اینکار را کرده باشد. شما می توانید نوع ویروس را در اینترنت جستجو کرده و بر اساس آن آنتی ویروسی که آن را تشخیص و حذف می کند را استفاده کنید.

این پیشنهادات شامل تجربیات شخصی خودم در این زمینه می باشد که امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، طبیعی است که شما نیز به احتمال غریب به یقین راهکارهای خاص خود را در برخورد با چنین مواردی دارید ، اگر این راهکارها را در ادامه ذکر کنید بسیار خوشحال می شویم و از دانش شما نیز استفاده می کنیم.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات