محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

چرا ری استارت شدن سیستم باعث برطرف شدن مشکلات سیستم می شود؟

موضوع با یک جوک با مزه شروع می کنم ، یک روز 4 نفر سوار یک ماشین بودند که ناگهان ماشین خاموش می شود ، یکی از این مسافران مهندس الکترونیک بود و برای رفع مشکل پیشنهاد داد که باطری و استارت ماشین را برای رفع مشکل چک کنند ، یکی دیگر مهندس مکانیک بود و گفت شاید مشکل از گیربکس و موتور باشد و برای رفع مشکل این مورد را بررسی کنید ، سومین نفر مهندس شیمی بود و پیشنهاد داد که سوخت و روغن ماشین را بررسی کنند تا بلکه مشکل حل شود ، اما نفر آخر مهندس کامپیوتر بود و برای رفع مشکل این پیشنهاد را داد ، دوستان همگی یه بار از ماشین پیاده بشیم و دوباره سوار بشیم شاید درست شد !!!

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
چرا ویندوز نیاز به Restart شدن دارد ؟

بله یکی از راهکارهای معمول امروزی در سیستم عامل ویندوز برای رفع مشکلات Restart کردن یا Reset کردن سیستم است ، شاید اولین چیزی که هر کاربر کامپیوتر به شما می گوید این است که آیا سیستم خود را Restart کرده اید ؟ برای من خیلی جالب است که بسیاری از مشکلاتی که در زمان کار کردن با سیستم عامل ویندوز برای ما پیش می آید تنها با یک Restart ساده سیستم برطرف می شود ، اما امروز می خواهیم بررسی کنیم که چرا با انجام شدن اینکار مشکلات تا حدود زیادی برطرف می شوند.

یکی از دوستانم یک مثال جالب در این زمینه داشت و می گفت اگر پیتزای خود را در مایکروفر قرار دادید و پیتزا می سوزد ، به جای اینکه بنشینید و پیتزا را تعمیر کنید براحتی یک پیتزای دیگر بخرید و آن را در مایکروفر گرم کنید. برخی اوقات ما به خاطر نداشتن حوصله در رفع ایران سیستم اقدام به Restart کردن آن می کنیم .

یکی از مهمترین دلایلی که سیستم شما کند می شود استفاده زیاد از منابع RAM سیستم شما است. سیستم عامل شما و تمامی نرم افزارهایی که بر روی آن نصب شده اند از حافظه RAM استفاده می کنند. تا زمانیکه به اندازی کافی بر روی سیستم شما RAM وجود دارد از بابت سرعت سیستم مشکلی نخواهید داشت ، اما اگر کامپیوتر شما بیش از اندازه موجود RAM روی سیستم نیاز به حافظه RAM داشته باشد دقیقا زمانی است که سیستم شما کند می شود. شاید برای رفع این مشکل استفاده از Virtual Memory در سیستم عامل ویندز و همچنین استفاده از Swap Memory در سیستم عامل لینوکس تا حدی بتواند کمک کند اما در نهایت شما دچار مشکل کندی خواهید شد.

خوب راهکار چیست ؟ در این لحظه است که شما می توانید چندین برنامه در حال اجرا را برای خالی شدن حافظه RAM خود ببندید ، قاعدتا بایستی منابعی که توسط این نرم افزار توسط سیستم عامل گرفته شده است به آن بازگردانده شود اما همیشه اینطور نیست . برخی اوقات پیش می آید که نرم افزارها اجرا می شوند و بعد از توقف یا بسته شدن نمی توانند منابعی که در اختیار گرفته اند را در اختیار سیستم عامل قرار دهند و این منابع که حافظه RAM جزو اصلی آنها است دیگر بصورت آزاد بر روی سیستم نخواهند ماند.

در بروز چنین مشکلاتی شما شاید نتوانید این منابع را بصورت دستی از سیستم بگیرید ، با Restart کردن سیستم شما باعث می شوید که منابع اشغال شده بصورت کامل خالی شوند و در اختیار سیستم عامل قرار بگیرند که همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت سیستم عامل می شود ، همان احساسی که دقیقا بعد از Boot شدن سیستم عامل دارید به شما دست خواهد داد.

البته این تنها مزیت Restart کردن سیستم نیست و عملیات Restart مشکلات دیگری را نیز برای ما برطرف می کنند. برای مثال اگر نرم افزاری بیش از اندازه از منابع CPU شما استفاده می کند و سیکل های پردازشی زیادی بر روی CPU ایجاد کرده است ، زمانیکه کامپیوتر Restart می شود کنترل تمامی منابع CPU بصورت بدون قید و شرط از نرم افزارها گرفته می شود و به bootloader سیستم اختصاص پیدا می کند و بعد از آن به سیستم عامل تعلق پیدا می کند. در این حالت سیستم عامل قادر است مدیریت بهتر و جدیدی بر روی منابع CPU داشته باشد.

یکی دیگر از احتمالاتی که Restart کردن سیستم باعث درست شدن آن می شود مشکل حرارت سیستم یا Overheat شدن سیستم است ، حرارت زیاد در پردازنده و تجهیزات داخلی سیستم ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی بر روی سیستم از جمله سوختگی تجهیزات شود ، شما براحتی می توانید با یک Restart ساده این حرارت را کاهش دهید ، یا حتی برای سیستم تعیین کنید که در صورت رسیدن به درجه حرارت خاصی بصورت خودکار سیستم را Restart کند. البته در چنین مواردی معمولا Shutdown بیشتر کاربردی است.

بصورت خلاصه Restart کردن سیستم باعث آزاد شدن منابع سیستمی مورد استفاده توسط نرم افزارهای کاربردی سیستم و قرار دادن این منابع به سیستم عامل ، حل کردن مشکلات Loop نرم افزاری و استفاده نابجا از منابع CPU ، کم کردن درجه حرارت سیستم و از همه مهمتر نصب شدن برخی از نرم افزارهای کاربری است ، برخی از نرم افزارها و سرویس های موجود بر روی سیستم عامل ویندوز برای اینکه بتوانند به منابع قفل شده سیستم عامل دسترسی پیدا کنند نیاز دارند تا سیستم را Restart کنند . امیدوارم مورد توجه شما دوستان قرار گرفته باشد ، اگر مورد خاصی را مد نظر دارید که می توانید به این مجموعه اضافه کنید خوشحال می شویم از اطلاعات شما استفاده کنیم. ITPro باشید.


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات