محمود کیاستی
مدرس دوره های ICDL

آموزش کار با تابع LEFT ، تابع RIGHT و تابع MID در اکسل

کاربرد تابع های LEFT ، RIGHT و MID در اکسل چیست؟ سلام، اگر قصد دارید در اکسل تعداد خاصی از کاراکترهای وارد شده در سلولها را استخراج کنید، توابعی که در این مطلب مطرح میکنیم برای شما بسیار کارآمد خواهد بود. به عنوان نمونه اگر قصد دارید چند رقم اول شماره موبایل و یا چند رقم آخر کد ملی افراد در اکسل را استخراج کنید، هر یک از توابع زیر کارساز خواهد بود. البته ناگفته نماند که این توابع در واقع بمنظور استفاده در داده های Text String ایجاد شده که در فرمتهای عددی و ... نیز امکان استفاده را دارند.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

معرفی تابع Right در اکسل

از این تابع به منظور استخراج تعداد خاصی از کاراکترهای سلول از سمت راست استفاده میشود. فرمول استفاده از این تابع به صورت زیر است:

= RIGHT(address or text, number of characters)

به عنوان نمونه در مثال زیر عبارت I Love ITPro را در سلول A1 وارد میکنیم. حالا به منظور استخراج کلمه ITPro، به صورت زیر از فرمول Right استفاده میکنیم، بدین معنی که از سمت راست سلول A1 ، تعداد 5 کاراکتر را استخراج می کند:

وب سایت توسینسو

معرفی تابع Left در اکسل

از این تابع به منظور استخراج تعداد خاصی از کاراکترهای سلول از سمت چپ استفاده میشود. فرمول استفاده از این تابع به صورت زیر است:

=LEFT(address or text, number of characters)

به عنوان نمونه اگر المانهای مثال فوق را در این تابع به کار ببریم؛ نتیجه ی زیر حاصل خواهد شد:

وب سایت توسینسو
  • نکته: در این توابع Space یا فضاهای خالی نیز یک کاراکتر محسوب می شوند.

معرفی تابع MID در اکسل

از این تابع به منظور استخراج تعداد خاصی از کاراکترهای سلول استفاده میشود که در آن، با شروع از یک کارکتر خاص، به تعداد چند کاراکتر که ما مشخص می کنیم، استخراج می شود. فرمول استفاده از این تابع به صورت زیر است:

=MID(address or text, start number, number of characters)

به عنوان نمونه، در مثال زیر کارکتر 8 از سلول A1، حرف I از کلمه ITPro است که با مشخص نمودن تعداد 5 کاراکتر، کلمه ITPro با استفاده از تابع MID استخراج می گردد:

وب سایت توسینسو

محمود کیاستی
محمود کیاستی

مدرس دوره های ICDL

محمود کیاستی ، مدرس و مشاور در حوزه های گرافیک و طراحی ، متخصص در حوزه نرم افزارهای Photoshop ، InDesign و illustrator .. مدرس دوره های مهارت های هفتگانه و ICDL پیشرفته ، کارشناس شبکه ها و سرویس های مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت و ...

نظرات