آموزش گذاشتن پسورد روی فایل اکسل : قرار دادن رمز روی فایل Excel

بعضی از مواقع پیش میاد که ما مجبوریم فایل های ایجاد شده در اکسل رو رمزگذاری کنیم تا افرادی که قصد استفاده از این فایل ها رو دارن یا باید پسورد مربوط به فایل داشته باشن یا اینکه فقط اجازه مشاهده فایل داشته باشن و اجازه تغییر ندارن و .... خیلی از موارد دیگه که چند مورد اینجا بررسی میکنیم . گاهی اوقات فقط میخواییم یک فایل رمزگذاری کنیم تا افرادی که از رمز اطلاع دارند اجازه دسترسی به فایل داشته باشن نه همه.برای اینکار از مسیر زیر وارد صفحه تنظیمات میشیم:

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
File--->Save as--->Tools--->General Options
وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

همینطور که در تصویر دوم میبینید برای شما یک کادر باز میشه که باید یک پسورد SET کنید و دو گزینه ی دیگر هم وجود داره:

  1. Always create backup-1:با زدن تیک این گزینه بک آپ فایل ذخیره شده رو هم ایجاد میکنه.
  2. 2-read-only recommend:اگر شما تیک مربوط به این گزینه رو بزنید بعد از ok کردن مجدد باید یک پسورد Set کنید بعبارتی شما با این کار به کاربرانی که رمز فایل در اختیار دارن اجازه مشاهده میدید اما اجازه تغییر دادن فایل رو نه.

بعد از اینکه تمام مراحل بالا رو طی کردین و فایل رو بستین شما برای باز کردن نیاز به پسورد دارین بعد از وارد کردن پسورد اگر تیک مربوط به گزینه read-only recommendنزده باشین فایل اکسل نمایش داده میشه،اگر هم تیک زده باشید رمز Set َشده این قسمت رو از شما میخواد بعد از وارد کردن رمز، شما با همچین پیغامی روبه رو میشوید:

وب سایت توسینسو

yes رو بزنید،اگر روی فایل تغییراتی انجام بدین اجازه ذخیره کردن ندارین مگر اینکه با نام یک فایل جدید ذخیره کنید.اگر no بزنید شما میتونید تغییرات ایجاد کنید و فایل ذخیره کنید.

پنهان کردن یک شیت

برای پنهان کردن یک sheet کافیه روی sheet راست کلیک کرده و گزینه hide بزنید و برای خارج کردن از حالت hide شما میتونید روی sheet بعدی راست کلیک کنید و گزینه unhide رو بزنید حالا فهرست sheet های مخفی شده ظاهر میشه کافیه انتخاب کنید و ok کنید تا از حالت مخفی خارج شود.

وب سایت توسینسو
وب سایت توسینسو

اما بعضی مواقع شما نمیخواین افراد به فایل های hide شده شما دسترسی داشته باشن برای اینکار شما روی صفحه کاری اکسل از کلید ترکیبی Alt+F11 استفاده کنید تا ادیتور ویژوال بیسیک باز بشه در این قسمت Sheet مورد نظر انتخاب میکنید از قسمتProperties گزینهvisible در حالتVery Hidden قرار بدین بعد صفحه ادیتور ویژوال ببندین،sheet مورد نظر مخفی شد،برای خارج شدن از این حالت کافیه تمام مراحل تکرار کنید و تنظیمات به حالت اولیه برگردانید.

وب سایت توسینسو

در این حالت شما حتی اگر روی sheet بعد راست کلیک کنید میبینید دکمه unhide غیرفعال هست.

وب سایت توسینسو

رمز گذاري یک کار برگ

اگر قصد داشته باشیم یک sheet قفل کنیم از مسیر زیر وارد تنظیمات میشویم:

File--->Info--->Protect Workbook ---> Protect Current Sheet

بعد از انتخاب Protect Current Sheet صفحه زیر باز میشود:

وب سایت توسینسو

در این قسمت شما باید برای sheet یک پسورد set کنید . اگر تیک مربوط به گزینه ها را بردارید کاربران فقط میتونن Sheet مشاهده کنن و اجازه تغییر ندارن و باتیک زدن هر کدام از گزینه ها یک سطح دسترسی برای کاربر تعریف میکنید. امیدوارم مفید واقع شده باشه . موفق و ITPRO باشید


نظرات