محمود کیاستی
مدرس دوره های ICDL

Spike چیست؟ آشنایی و آموزش قابلیت Spike در ورد (Word)

همگام با اکثر حوزه های مرتبط فناوری اطلاعات، همچون شبکه، نرم افزار، سخت افزار , ...، حوزه مبانی کامپیوتر و ICDL نیز دارای پیشرفت چشمگیری بوده چه در خصوص ویندوزها و چه در خصوص برنامه های پرکاربردی همچون WORD , ... و بی شک، ITProهای عزیز از این موضوع غافل نخواهند بود که دانش خود را در این زمینه به روز نگهدارند. حال در راستای همین موضوع، در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از ویژگیهای کوچک و ناشناخته اما بسیار جالب و پرکاربرد نرم افزار Word آشنا کنیم که نام آن Spike میباشد.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
سرفصل های این مطلب
  1. تغییر تنظیمات Spike

اگر قصد جابجایی یا تغییر مکان متون یا تصاویری را در داخل یک سند Word دارید و یا اگر میخواهید مقداری از مطالب موجود در یک سند را استخراج و به سند دیگری منتقل کنید قابلیت Spike در نرم افزار Word میتواند بسیار مفید واقع شود. برای استفاده از این قابلیت، کافیست که سند Word خود را باز نموده و طبق مراحل زیر عمل نمائید:

1- همانند تصویر زیر، قسمتی از مطالب (متن یا تصویر) را که قصد جابجایی آن را دارید ابتدا انتخاب نموده و سپس کلیدهای Ctrl+F3 را بفشارید. همانگونه که ملاحظه خواهید نمود همانند عملیات Cut، مطلب مورد نظر حذف می شود:

وب سایت توسینسو

نکته1: Spike با Clipboard متفاوت می باشد، زمانی که شما در موردی (در Word یا قسمتی دیگر از ویندوز)از عملیات Copy یا Cut استفاده میکنید، در واقع این مورد در Clipboard سیستم ذخیره میگردد و با تکرار عملیات Copy یا Cut، موردی جدید در سطحی بالاتر از مورد اوّل در Clipboard قرار میگیرد که به صورت معمول با انجام عملیات Paste مورد جدید در مکان مورد نظر جایگزین می شود. اما در نرم افزار Word با انتخاب یک مطلب و فشردن کلیدهای Ctrl+F3، مطلب مورد نظر در Clipboard قرار نمیگیرد، بلکه توسّط Spike به صورت پیشفرض در فایل الگو با نام Normal.dotm ذخیره میگردد.

2- شما میتوانید در ادامه ی کار، سایر مطالب مورد نظر خود را بدون نگرانی از حذف شدن موارد قبلی به Spike اضافه نمائید، یعنی مرحله 1 را برای سایر مطالب خود تکرار کنید:

وب سایت توسینسو
  • نکته2: شما بدون نگرانی از ایجاد هر گونه خللی در عملکرد Spike، همزمان قادر به انجام عملیات Copy یا Cut در Word یا ویندوز میباشید.

3- حالا به منظور انجام عملیات انتقال، کافیست در مکان مورد نظر خود در سند جاری کلیک نموده و یا اینکه سندی جدید باز نموده، سپس همانند تصویر زیر، از منوی Insert، در بخش Text، بر روی کشوئی Quick Parts کلیک کنید، سپس از قسمت Auto Text، گزینه Spike را برگزینید:

وب سایت توسینسو

همانگونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه مینمائید، مطالب انتخاب شده توسط شما، همگی به یکباره در مکان مورد نظر درج میگردد، در ضمن میتوانید از مسیر مذکور، مجدداً این مطالب را در مکانهای دیگری نیز درج کنید:

وب سایت توسینسو

نکته 3: روش دیگر برای درج مطالب موجود در Spike، بدین صورت میباشد که در مکان مورد نظر ابتدا کلمه Spike را تایپ نمائید، سپس در انتهای عمل تایپ، همانند تصویر زیر، پیش نمایشی از مطالب موجود در Spike ظاهر خواهد شد که بلافاصله با فشردن کلید Enter، مطالب مورد نظر درج خواهند گردید، در ضمن از طریق این روش نیز قادر به تکرار عملیات درج مطالب میباشید:

وب سایت توسینسو

نکته 4: علاوه بر روشهای قبلی برای درج مطالب Spike، شما میتوانید در مکان مورد نظر با به کار بردن کلیدهای میانبرCtrl+Shift+F3 نیز این عمل را انجام دهید، اما تفاوتی که در این روش با روشهای قبلی وجود دارد این است که از این طریق صرفاً یکبار قادر به درج مطالب Spike میباشید و پس از آن Spike به صورت خودکار، پاکسازی میشود.

تغییر تنظیمات Spike

شما میتوانید تنظیمات اولیه مربوطه به Spike را همچون مکان ذخیره سازی مطالب، روش درج مطالب و مکان منوی Spike را تغییر دهید، برای این منظور ابتدا میبایست یکبار از کلیدهای Ctrl+F3 استفاده کرده باشید، سپس به مسیر منوی Insert، در بخش Text، بر روی کشوئی Quick Parts کلیک کنید، سپس گزینه Building Blocks Organizer را برگزینید، همانگونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه میکنید، با کلیک نمودن بر روی گزینه Spike و انتخاب گزینه Edith Properties قادر به اعمال تغییرات مورد نظر خواهید بود:

وب سایت توسینسو

نکته 5: و در آخر اینکه با توجه به ویژگی ذخیره سازی Spike در فایل الگو، تا زمانی که از کلیدهای Ctrl+Shift+F3 برای درج مطالب Spike استفاده نکرده باشید، حتی با خاموش و روشن نمودن سیستم، مطالبی که از این طریق (Ctrl+F3) جابجا میشوند، همچنان در Word قابلیت استفاده خواهند داشت.

امیدوارم مفید واقع شود.

نویسنده: محمود کیاستی

منبع: انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران

نشر و کپی برداری صرفاً با ذکر نام منبع و نویسنده، مجاز می باشد.


محمود کیاستی
محمود کیاستی

مدرس دوره های ICDL

محمود کیاستی ، مدرس و مشاور در حوزه های گرافیک و طراحی ، متخصص در حوزه نرم افزارهای Photoshop ، InDesign و illustrator .. مدرس دوره های مهارت های هفتگانه و ICDL پیشرفته ، کارشناس شبکه ها و سرویس های مبتنی بر زیرساخت های مایکروسافت و ...

نظرات